Magma forskning og viten: 2/2024 Menneske mot maskin
Gjør digitaliseringen oss mer effektive og kunnskapsrike, eller bare mindre menneskelige?
Gjør digitaliseringen oss mer effektive og kunnskapsrike, eller bare mindre menneskelige?
Økende digitalisering er en utfordring for samfunnet vårt, og offentlig sektor har en særlig plikt til å digitalisere på en ansvarlig måte. Offentlig sektor må også sikre at digital teknologi styrker heller enn å hindre sektorens samfunnsansvar, og sørge for at alle samfunnsaktører bruker digital teknologi på en ansvarlig måte.
Digitaliserte tjenester gir effektive og lett tilgjengelige løsninger, men kan de også undergrave demokratiet? Artikkelen beskriver digitalisering av offentlig forvaltning fra innbyggernes ståsted, med utgangspunkt i casestudier fra Skatteetaten, Nav og DFØ. Forfatterne diskuterer automatisering av arbeidsprosesser generelt og tjenester som Navs chatbot Frida spesielt. De peker på at digitalisering kan usynliggjøre oppgaver og sammenhenger i forvaltningen.
Det er krevende å gjennomføre prosjekter i komplekse helseorganisasjoner. Småskalatenkning, kultivering og læring er sentralt for å lykkes. Aanestad drøfter erfaringer med komplekse IT-prosjekter, der tradisjonelle styringsverktøy som statens prosjektmodell og prosjektveiviser ikke alltid egner seg. Slike prosjekter preges av sosioteknisk kompleksitet, der teknologi, arbeidsoppgaver, rutiner og organisasjonsstrukturer spiller sammen og må ses i sammenheng.
Hva innebærer digitalisering i offentlige virksomheter, og hvordan sikrer man et godt resultat? Forskerne har spurt, og over 250 ansatte i norske offentlige virksomheter har svart. Responsen er klar: Digitalisering har store konsekvenser for offentlig sektor, og mange mener at virksomheten deres har en for passiv tilnærming. Utfordringene står i kø, i både strategisk, ledelsesmessig og operativ forstand.
Tverrfaglig samarbeid mellom saksbehandlere og utviklere i arbeidet med nye, digitale løsninger styrker Navs evne til oppgaveløsning, men samarbeidet er ikke problemfritt. Barbala og Sporsem har observert og intervjuet programvareutviklere og ekspertbrukere i Nav om samskapingen av nye løsninger med digital saksbehandling.