Er du med på den digitale revolusjonen?
Vi har alle vært der. Hjelpeløsheten man føler når mobilen slutter å funke eller blir glemt hjemme. Det blir nesten det samme som å glemme månedskort, lommebok, førerkort og det siste året også koronapasset hjemme. Bare for en enkel jobbreise vil du antakelig savne mobilen allerede på flytoget, og igjen når du skal sjekke inn, passere gjennom sikkerhetskontrollen og omsider få deg en kopp kaffe før flyet går.
Nå går det heldigvis ganske raskt å få hentet mobiltelefonen sin, eller i verste fall få bestilt en ny. Like enkelt er det ikke om du faller av digitaliseringstoget på jobb fordi kompetanse, organisasjon, forretningsmodell, produkter eller tjenester ikke lenger er oppdatert. Vi har alle tilbakelagt ulik distanse på digitaliseringsreisen, men én ting er sikkert: Ingen vil stå igjen på perrongen.
Pandemien ga oss en liten smak på kravene til endring som digitaliseringen kan gi oss. Samhandling med kollegaer ble flyttet fra kontor og møterom til skjerm. Samtidig kan vi ikke si at virksomheten ble digitalisert av å bruke verktøy som Zoom og Teams, like lite som vi blir digitale av å poste på Instagram eller kommunisere via TikTok. Skal vi lykkes med digitaliseringen, må vi ned i maskinrommet og skru på forretningsmodeller, strategi og organisasjon. Og vi må sikre at vi har kompetansen vi trenger.
Om vi lytter til grunnleggeren av World Economic Forum, Klaus Schwab, har digitaliseringen kommet så langt at den har utløst en ny industriell revolusjon. Det er han ikke alene om å mene, og vi kan allerede merke effektene av den fjerde industrielle revolusjonen. For å sette det hele i perspektiv: Det er kun 50 år siden den tredje, mens den andre fikk være premissleverandør i 100 år, og den første nesten det dobbelte.
De tre elementene som utgjør den fjerde industrielle revolusjonen, er nettverksøkonomi, plattformøkonomi og ikke minst kunstig intelligens. Selv om Norge kommer godt ut i internasjonale undersøkelser, og personer med høyere utdanning innen økonomisk-administrative fag enda bedre, må vi følge med i timen om vi fortsatt ønsker å være konkurransedyktige. Allerede nevnte World Economic Forum anslår at for hver jobb som blir automatisert bort, dukker det opp tre nye. Det er imidlertid ingen garanti for at det er dagens ansatte som får morgendagens jobb, eller at oppdraget går til eksisterende bedrifter.
Skal vi lykkes med digitaliseringen, må vi ned i maskinrommet og skru på forretningsmodeller, strategi og organisasjon.
Jeg tror mange med meg kjenner på tidspresset i en hektisk hverdag. Den daglige driften krever mesteparten av vår oppmerksomhet. Likevel er det viktig at vi holder oss faglig oppdatert. Mange av dagens toppledere gikk ut fra handelshøyskoler en gang før årtusenskiftet, altså lenge før digitalisering, kunstig intelligens eller bærekraft sto på timeplanen. Pandemien viste oss behovet for ny kunnskap, og det er altså viktig at vi ikke blir for bekvemme og tror at behovet er borte bare fordi krisen er over. Ingen av oss har lyst til å bli det neste Kodak eller Nokia.
Vi har altså ikke noe valg. Alternativet til å være oppdatert, som ansatt, leder eller forbruker, er å være utdatert.
Nina Riibe
Adm. dir. i Econa