Spørsmål og svar: ledelse
Det siste året på hjemmekontor har vært krevende som leder, spesielt med hensyn til å engasjere medarbeidere som sitter på Teams (eller lignende), og ikke fysisk sammen. I den nye arbeidshverdagen tilrettelegges det for delvis hjemmekontor, og jeg er spent på hvordan det kommer til å fungere med noen på hjemmekontor og noen på kontoret. Har du noen tips for å skape god dynamikk og engasjement som leder når noen er på Teams og noen på kontoret?
Adeleid Ansnes
Hei Adeleid,
Som leder har man kjapt blitt vant til å lede hybride møter. Ikke alle har gått like smidig som ønsket, men på kort tid har vi blitt bedre. Min erfaring er at hybride møter krever en strammere ledelse. Avhengig av om man er 50 eller 15 deltakere i møtet, kreves det annerledes møteledelse for å unngå manglende engasjement, spontanitet og kreativitet. For det er nettopp dette som kan bli skadelidende om det ikke lages tydelige kjøreregler på forhånd.
Jeg er tilhenger av at alle har på kamera i Teams-møter. For den som leder møtet, er det lite inspirerende å snakke til sorte bokser. Dessuten er det fort gjort at deltakerne blir forstyrret av andre ting når man strengt tatt ikke behøver å vise at man er med.
Det er også fare for at det oppstår et møte i møtet, og at de som følger med digitalt, ikke får med seg stemningen i det fysiske møtet. Når man skrur av mikrofonen, uteblir applaus, bifall, sukk eller latter, som også er viktig for saken som blir diskutert.
Fordelen med hybridmøter er at flere kan delta, uavhengig av geografisk plassering. Det blir enklere å sette tidspunkter, da det ikke er nødvendig å møte opp fysisk.
Noen typer møte er mindre egnet for hybridvarianten enn andre. Der man er ute etter kreative forslag, engasjement, diskusjon, er nok fysiske møter mer å foretrekke. Møter der man skal gi informasjon, presentasjoner og foredrag, kan fungere like bra digitalt.
I alle møter er det viktig å bli enige om kjøreregler. Det kan være at man skal ha på kamera. Pass også på taletid og en tydelig tildeling av kommentarer, slik at alle får sagt sitt, og man unngår å snakke i munnen på hverandre. Det er viktig også å anerkjenne alle deltakerne (med mindre det er mange).
Det sies at man blir fortere sliten av digitale møter. Vurder derfor lengden på selve møtet, og legg inn pauser.
Og ikke minst viktig er det å sørge for at de som er med digitalt, får like stor plass som de som er der fysisk. Unngå småprat og at det skjer ting som de som er med digitalt, ikke får med seg.
Lykke til!
Hilsen Nina