En tydelig positiv endring
I flere tiår har veien til partnerskap og lederstillinger handlet om hvor mange timer du er villig til å spandere på arbeidsgiveren din. Men nå ser vi i Econa en tydelig endring.
Vi ser at ansatte i større grad enn før utfordrer gamle holdninger til hvordan karrierestigen i konsulentbransjen fungerer. Og det er ikke bare unge ansatte som nå baner vei, men også dagens unge ledere.
Mange av våre medlemmer jobber i konsulentbransjen, enten det er innen revisjon, finans eller kommunikasjon. Og mange ledere i disse bransjene som har noen år bak seg, har vært med på et rotterace for å nå toppen. Og da er det kanskje ikke så rart om man måler sine ansatte mot slik man selv jobbet seg oppover. Men i dag er det risikosport. Sjansen er stor for at folk velger seg bort.
Når lederlivet skal oppsummeres, er det ikke sjelden man hører innrømmelser om at folk angrer på at jobben ble prioritert fremfor barn og familie. Og det er en refleksjon som har begynt å feste seg hos yngre arbeidstakere og ledere i dagens arbeidsliv.
«Jeg blir i alle fall ikke en dårligere leder og kollega ved å være sammen med familien min», sier Hans Ragnar Berg, partner i Deloitte. Han ser tilbake på en tid der han var fysisk til stede hjemme, men der hodet og fokuset lå igjen på jobb. Etter denne erkjennelsen har han blitt mer bevisst på å være til stede her og nå. Og han har mange med seg. Han opplevde massive heiarop da han for en tid tilbake delte en skjermdump av jobbkalenderen sin som viste at han måtte gå fra jobb fordi barna skulle på skirenn. Han delte kalenderoppføringen på LinkedIn og fikk over 4 000 likerklikk. Det var tydelig at han rørte ved noe mange kjenner på.
Si meg antall timer du jobber – og jeg skal fortelle deg om du vil klatre helt topps!
Unge arbeidstakere har i dag en annen tilnærming til arbeidslivet. De finner seg ikke i å bli målt kun på nedlagte arbeidstimer. Rovdriften på ansatte, med høye lønninger, partnerskap og makt som lokkemiddel, er ikke forlokkende nok. Jeg har ikke inntrykk av at det handler om lavere ambisjoner, bare om et annet syn på hva som er veien til målet.
En annen tydelig tendens er at flere ser verdien av å være fagspesialister, også i konsulentbransjen. Dagens marked etterspør folk med spesialkunnskap om blant annet ESG, bærekraft og AI. Markedet har større aksept for spesialister som ikke nødvendigvis har en lederambisjon.
Likevel forventes det fortsatt – med rette, mener jeg – at nye arbeidstakere legger inn et ekstra gir de første årene for å komme raskt opp i marsjfart. Læringskurven er bratt, og det gjelder å vise hva man er god for. For å bli satset på må man også være villig til å gi. Og det er tross alt fakturerbare timer konsulenthusene lever av. Ifølge Econas lønnsundersøkelse vil en ung konsulent innen regnskap og revisjon måtte forvente å jobbe 45–50 timer i uka. Når man kommer opp i mellomsjiktet, ligger nivået på 47 timer i uka.
Det er kostnadskrevende med stort gjennomtrekk i virksomheten. Når gamle forretningsmodeller er under press, må vi som ledere derfor søke ny innsikt og være endringsvillige. Jeg anbefaler arbeidsgivere å implementere nye, oppdaterte verdiforslag – som imøteser behov og krav fra dagens unge arbeidstakere. De unge har ikke alltid rett, men det er heller ikke slik at de gamle alltid er eldst.
NINA RIIBE
Adm. dir. i Econa
nina.riibe@econa.no