Magma Utgave 2 2024 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: Nina Riibe FOTO: Julie Hrnčířová

«Nina, du må bli mer digital»

Rake pucker er noe jeg alltid har satt pris på. Tilbakemeldinger er avgjørende for utvikling. Så da prosjektlederen for et stort, digitalt prosjekt vi er i gang med i Econa, sa til meg at jeg ikke var digital nok, forsto jeg at jeg måtte gire opp.

Kvinne som står og ser inn i kamera med armene i kryss.

Nina Riibe Adm. dir. i Econa

Foto: Julie Hrnčířová

For et halvt år siden fikk vi vår aller første digitaliseringsminister med eget departement i Norge.

Karianne Oldernes Tung hadde egentlig tatt en pause fra politikken da Jonas Gahr Støre ringte og sa hun var rett kvinne til å lede arbeidet med å bygge landet på nytt – med digitalisering som verktøy.

Norge ligger allerede langt fremme. Vi har en av verdens mest digitaliserte økonomier. Vi har gode systemer for innsamling og tilgjengeliggjøring av data, og nordmenn flest har høy digital kompetanse. I alle fall helt ok kompetanse. Men skal vi få alle med, må vi alle heve oss flere hakk.

Derfor traff også tilbakemeldingen fra min egen prosjektleder meg så godt. Jeg trodde jeg var helt ok digitalt. Men i samtale med min kollega forsto jeg at jeg måtte investere mer tid i digital kunnskapsheving for at jeg, som leder, skal kunne stille de riktige spørsmålene og ta de riktige beslutningene underveis i vårt prosjekt. Denne erfaringen trigget noe i meg. Vi må ikke havne der at vi tror vi er utlært. Vi må hele tiden søke ny kunnskap.

600 000 nordmenn står utenfor det digitale Norge i dag. De tar ikke del i den digitale hverdagen mange av oss andre er så oppslukt av. Det handler ikke om at de ikke har mobiltelefon eller profil på Facebook, men om utfordringer med å betale regninger digitalt, bestille tjenester på nett, investere penger i apper eller rett og slett ha kunnskap nok til å unngå å bli svindlet og lurt.

Det digitale utenforskapet har mange årsaker. Det handler om språk, utdanning, interesser, hvilken type jobb man har, og hva man gjør i hverdagen.

Vi må ikke havne der at vi tror vi er utlært.

Nå er kunstig intelligens den nye hypen. Og det er ikke bare en hype, det er den nye hverdagen. Kunstig intelligens vil endre oss og måten vi løser oppgaver på, for alltid. Brukt rett vil kunstig intelligens redde oss. Vi får frigjort sårt tiltrengt arbeidskraft til de oppgavene vi virkelig trenger mennesker til å løse.

Digitaliseringsministeren bruker nordsjødykkere som et eksempel på hvordan kunstig intelligens kan brukes positivt. Dykkerne har tatt en stor risiko i jobben sin. Nå er de erstattet av autonome, elektriske slanger som svømmer på havbunnen og gjør operasjonene for dem, med god fjernstyring.

Samtidig må vi sørge for å bygge opp digital motstandskraft, sier Tung. For å stå imot desinformasjon og diskriminering må vi forstå hva det er vi står overfor. Vi må trene opp vår digitale kritiske sans. Det klarer vi bare med kunnskapsheving.

Jeg er ikke så bekymret på de unges vegne. De er vokst opp i et digitalt univers, med smarttelefoner, skjerm på skolen og gaming på kveldene. Jeg tror det kommer godt med i fremtiden. I Bergen tilbyr Jobloop digital utdanning til ungdom som av ulike årsaker har falt utenfor den offentlige skolen. Det er gull verdt. Når disse ungdommene får overført oppmerksomheten fra gaming til andre digitale verktøy, og på den måten får lært seg algoritmisk tenkning og programmering, vil de oppleve mestring og stille sterkere. Det er en måte å få alle med på.

Når det gjelder min generasjon, må vi nok bare ta oss selv i nakken. Være mer nysgjerrige, åpne for det nye, ydmyke nok til å forstå at vi ikke kan alt i dag, og fortelle oss selv at vi fortsatt har evnen til å lære, bare vi prioriterer det. Og det bør vi gjøre.

Denne Magma-utgaven handler om det digitale Norge og hvordan vi skal lykkes med å få alle med. Vi i Econa er opptatt av kompetanseløft på KI og andre verktøy for medlemmene våre. Og så jobber vi for å få med hele flokken, også dem som ikke er i front. Vi må unngå at det digitale gapet blir større enn det er i dag. Her har vi et stort ansvar for å løfte alle. 

Nina Riibe
Adm. dir. i Econa
nina.riibe@econa.no

Signatur Nina Riibe

Oppdag mer spennende lesestoff i Magma 2/2024

)