Spørsmål og svar til Econas eksperter
Vanskelig å være introvert
Jeg er en introvert person. I de fleste stillingsannonser søkes det etter ekstroverte personer. Er dette virkelig en egenskap som trengs i de fleste stillinger? Hvordan skal jeg som introvert selge meg inn til en stilling med dette kriteriet?
Du er ikke alene om å oppleve at de som er mer ekstroverte, er bedre til å selge seg selv inn enn de som heller mot det introverte. Det stemmer også at det i stillingsannonser oftere spørres etter kandidater med mer ekstrovert personlighet. Dette betyr på ingen måte at du ikke er aktuell for mange stillinger og arbeidsgivere. Tvert imot.
Jeg anbefaler aldri noen å lyve, men å være seg selv og bevisst på hva du vil fremheve ved deg selv. Det er viktig at du finner en jobb, i jungelen av ledige jobber, som er riktig for deg.
Det å finne riktig jobb og arbeidsgiver er en prosess. Det tar tid, og det finnes ingen snarveier. Den begynner alltid med deg selv. Første steg i prosessen er å bli klar over dine preferanser og verdier. Bruk litt tid på dette, da blir det lettere å finne en stilling du både er kvalifisert for og har lyst på. Dette er en viktig suksessfaktor for å lykkes godt i jobben.
Neste steg er å skrive en god CV og søknad. Både CV og søknad må skreddersys til den stillingen man søker seg til. Det som tas med i en CV og søknad, må alltid være relevant for stillingen. I en stillingsannonse er det alltid flere faglige og personlige krav. Analyser stillingsannonsen nøye og se hvordan du er i forhold til det de etterspør. Litt mer introvert rettede egenskaper som analytisk, nøyaktig, strukturert og organisert er også blant dem som ofte etterspørres. Finn dine egenskaper og styrker, og bruk søkefunksjonen til Finn og LinkedIn for å finne stillinger som kan passe til deg. Det fine er at algoritmene til begge disse plattformene sørger for at du vil få varsler om nye stillinger som kan ligne. «Siden du så på denne stillingen, kan disse også være aktuelle.»
Neste steg er jobbintervjuet. For å gjøre et godt inntrykk må du være god til å kommunisere, få fram din kompetanse og ha selvtillit og tro på dette. Sett lys på dine styrker, og bruk minst mulig tid på det du ikke er så god på. Fremhev gjerne at du er knallgod til å analysere, drive research, skrive eller planlegge. Blir du spurt om hvordan du liker å snakke for forsamlinger eller ta ordet i møter, så si at du gjør det. Men da kreves det at du forbereder deg godt. For å kommunisere godt er det lurt å komme med eksempler på oppgaver som du har lykkes med, gjerne oppgaver som du som introvert er god på. Det gjør deg mer troverdig under intervjuet og kan bidra til å styrke selvtilliten din i intervjufasen.
Husk du er mer en god nok som du er. Styrken din ligger i både dine personlige og faglige egenskaper. Jo mer bevisst du er dette, og jo mer jobben du søker deg til, matcher dette, jo større er sjansen for at du får jobben og vil lykkes godt i den. Lykke til!
Hilsen Kristin.