Magma Utgave 2 2022 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: FOTO:

Ny jobb: Tom Steffensen

Glimt leverer til gull på og utenfor banen.

Hva er den viktigste oppgaven i din jobb?

Tom Steffensen på fotballbanen

Tom Steffensen, Leder marked og salg i FK Bodø/Glimt

Foto: Privat

Som leder for marked og salg i FK Bodø/Glimt handler det først og fremst om å ta vare på og videreutvikle merkevaren Glimt samt nå budsjettmålene – og gjerne overgå dem, på markedsinntektene.

Relasjonsbygging er veldig viktig i min jobb, for å utvikle relasjoner vi allerede har – men også for å skape nye. Vi er veldig mye ute og presenterer klubben på ulike scener, noe som opptar mye tid. Samtidig er det veldig givende. Klubben er i vinden som aldri før, og svært mange vil ha en bit av oss. Da må vi være på tilbudssiden. Det er ikke mange år siden vi hadde en trener som ringte TV 2 og sa at spillerne skulle trene nakne, i et desperat forsøk på å få nasjonale medier til å rette øynene mot Glimt. Nå er den situasjonen snudd veldig, og glade er vi for det.

Bærekraft er også et veldig viktig begrep i Glimt. Ikke bare et begrep, men noe vi jobber med hele tiden, og i alt vi foretar oss. En partneravtale med Glimt skal være noe mer enn bare skilt på stadion eller sesongkort, vi ønsker at det skal være mer innovativt enn som så. Vi har utviklet vårt eget bærekraftsprogram kalt Action Now, som flere andre norske toppklubber innen fotball og håndball nå viderefører og henter inspirasjon fra i sin klubb. Det handler om hvordan vi bruker den posisjonen vi som idrettslag har, til å gjøre noe mer enn bare idretten vi bedriver. Vi har en plass i folk sine hjerter og sinn, og den rollen vil vi bruke til noe godt for miljøet og folkene rundt oss. Faktisk vant vi prisen for Årets sponsorat fra Sponsor- og event­foreningen for Action Now, i konkur­ranse med OBOS, Equinor, Telenor og Mondelez. Den er vi veldig stolte av!

Hva er den viktigste egenskapen du tenker var avgjørende for at du fikk denne jobben?

Det er vanskelig å peke på én egenskap, jeg tror det er en kombinasjon av flere. Mens jeg studerte til å bli sivil­økonom, jobbet jeg som frilans­journalist for blant andre Dagbladet, hvor jeg dekket eliteseriekamper på Aspmyra i Bodø og på Alfheim i Tromsø. Jeg har også mange år bak meg som styremedlem i en fotballklubb. Så det at jeg har jobbet tett med og har god kjennskap til fotballen og mekanismene i det å drive en fotball­klubb, tror jeg var en viktig årsak. Samtidig holder det ikke å kunne fotball for å få seg en jobb i Glimt.

Andre egenskaper som gjør at jeg passer bra i rollen, er nok evnen til å holde en viss kontroll i et tidvis uoversiktlig landskap. Det å jobbe i en fotballklubb handler om å ha svært mange baller i luften sam­tidig, og evne å dempe og kontrollere ballene på best mulig vis, for å bruke litt fotballterminologi. Det å tenke muligheter, være uredd og tåle høyt arbeidstempo – men samtidig klare å koble av når man kan – er andre viktig egenskaper.

Hva er den viktigste egenskapen du ser etter om du selv skal ansette noen?

Det avhenger litt av hvilken rolle personen skal tre inn i. Men det må være en gnist i personen, og en passion for jobben det søkes på. I Glimt ser vi etter X-faktoren personen bringer med seg, og hvordan hun eller han kan være med på å drive organisasjonen videre. Det aller viktigste ordet i Glimt er utvikling. På banen, men også utenfor banen. Så for meg er det viktig at de som søker jobb hos oss, viser hva de kan tilføre organisasjonen, og at de har god kjennskap til hva jobben går ut på.

Hva har Bodø/Glimts suksess betydd for byen? Og hva har den betydd for merkevaren Bodø/Glimt?

Jeg tror Bodø/Glimt har betydd utrolig mye for nordnorsk stolthet. Går vi tilbake til 60-tallet, hadde ikke nordnorske lag engang lov til å delta i den nasjonale cupen. Da Glimt vant cupfinalen i 1975, betydde det utrolig mye for nordlendinger, ikke bare bodøværinger. Det markerte overgangen fra en tid hvor man kunne lese i boligannonser at man ikke ønsket husdyr eller nordlendinger blant sine leietakere, til at nordlendingene faktisk kunne gå med hodet høyt hevet også i hovedstaden.

Måten klubben har utviklet seg på de siste årene, har utvilsomt også betydd utrolig mye for byen. Jeg tror ingen kunne forestilt seg det som har skjedd på banen – med tre medaljer på rad i eliteserien, med gull de to siste. Måten vi har vist oss konkurranse­dyktige på mot topp europeisk motstand, viser også at man ikke trenger å ha de største ressursene for å prestere bra. Sammenlignet med flere av lagene vi spiller mot, også i hjemlig serie, er vi fortsatt en relativt liten klubb. Det tror jeg inspirerer mange!

Det er ikke mange år siden vi hadde en trener som ringte TV2 og sa at spillerne skulle trene nakne, i et desperat forsøk på å få nasjonale medier til å rette øynene mot Glimt.

Hvordan har klubben bygget kultur – og hvordan vil klubben jobbe for å bevare den fremover?

Jeg tør påstå at hovedårsaken til suksessen vi har hatt, ligger i måten særlig A-laget har jobbet på med å utvikle kulturen internt de senere årene. En kultur som hele klubben etter hvert har adaptert. Og det er mange gode hendelser i samtid som har resultert i denne kulturen. I 2019 gikk vi eksempelvis bort fra målformuleringer rundt antall poeng vi skulle ta i eliteserien, antall mål vi skulle score og slippe inn. Det handler for oss om å hele tiden være i utvikling og prestere så godt man kan ut fra de forutsetninger vi har. Der mål på mange måter binder oss, så snakker vi heller om ambisjoner. Vi har ikke et mål om å være en toppklubb i norsk fotball, men en ambisjon om å hele tiden være i utvikling. Og om vi hele tiden utvikler oss i positiv retning, så vil resultatene selvsagt også være positive – selv om resultat ikke er i fokus. A-lagets kaptein Ulrik Saltnes sa det veldig fint i en podkast, kanskje er det litt klisjeaktig – men veien er målet. Det å hele tiden være i bevegelse.

Og så er det viktig å poengtere at vi selvsagt må ha økonomiske mål og budsjetter å forholde oss til – det er det krav til. Men det er ambisjoner som driver oss, ikke mål – for hva gjør vi når målet er nådd? Skal vi da slappe av?

Bodø/Glimt slo Roma mot alle odds

SLO ROMA Bodø/Glimt har blitt Norges fotball­stolthet for mange. Her fra 2-1 seieren over Roma i kvartfinalen i UEFA Europa Conference League i april.

Foto: Kent Even Grundstad

Hvordan får dere inn penger? Har det vært vanskelig?

For en fotballklubb er det flere måter å skaffe seg penger på. De kanskje viktigste parameterne er sportslig suksess, hvor resultatkomponenter betyr mye for inntektene. En annen viktig bærebjelke er spillersalg. Den tredje bærebjelken er kampdagsinntekter og den fjerde, som på mange måter hviler på meg og mine kolleger, er partnerinntektene. Hos oss peker alle pilene i riktig retning de siste årene, og vi har en egenkapital som vi aldri før har vært i nærheten av å ha. Men samtidig som inntektene har skutt i været, har kostnadene gjort det samme. Vi har brukt flere titalls millioner på å ruste opp Aspmyra stadion til en standard som gjør at vi i det hele tatt får lov til å spille hjemmekamper i europeiske turneringer her. Spill i europeiske turneringer fører også med seg en rekke kostnader i seg selv, selv om nettoen er positiv.

Ser vi mer konkret på området partnerinntekter, så føler jeg det er viktig å poengtere begrepet. Vi omtaler ingen som sponsorer av Glimt, men som partnere. Jeg synes ordet sponsor nesten er litt negativt ladd, hvor man gir penger for noe man kanskje ikke får så mye igjen for? Er man partner, derimot – som er det vi virkelig etter­streber – så knytter vi en sterkere kontakt og skaper en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Og det er mye artigere enn å tigge penger mot et skilt på stadion!

Hva tror du er det viktigste som har skjedd for at klubben har kommet så langt?

Det tror jeg handler om en nøktern tilnærming til klubbdrift, hvor man har bygget stein for stein som det nå høstes gode resultater av. Det har blitt jobbet utrolig ryddig og kontinu­erlig med utvikling av klubbdrift i stort, utvikling av vårt akademi og utvikling av A-laget. Man har fått luket bort en del ukultur som jeg tror man finner i de fleste organisasjoner, og pekt ut en retning som alle har adaptert og akseptert. Og hovedforklaringen er nok de rette folkene i de rette posisjonene. Vi har helt sikkert fortsatt en vei å gå i profesjonaliseringen av klubben, men vi er garantert også noen hestehoder foran mange andre.

Hva er det hårete målet til klubben nå? Når er målet nådd?

Sett bort fra budsjetter og rappor­teringer som vi er pent nødt til å ha for å beholde vår lisens, så har vi ikke noen overordnede mål for klubben. Men vi har store og tydelige ambisjoner! Ambisjonen for A-laget er at det skal være et lag som er i kontinuerlig utvikling, som presterer på nasjonalt og internasjonalt nivå, og det legger premissene for alle som jobber i klubben.

Oppdag mer spennende lesestoff fra Magma 2/2022 her

)